sobota, Wrzesień 19, 2020

Jak przekonać dziecko do zdrowego żywienia?

Nowy Rok jest zazwyczaj czasem podsumowań oraz  podejmowania nowych wyzwań i decyzji. Bardzo często naszym noworocznym pragnieniem staje się utrata zbędnych kilogramów. Jednak aby zamierzenia stały się rzeczywistością, musimy pamiętać, że po drodze natrafimy na wiele problemów, z którymi trzeba będzie się zmierzyć. Pozytywne myślenie jest bardzo ważnym elementem, który pomoże nam spełnić swoje postanowienia. Nigdy jednak nie osiągniemy sukcesu bez zmiany przyzwyczajeń żywieniowych. O ile nam, dorosłym, łatwiej jest zrozumieć, że musimy ograniczyć spożywanie pewnych szkodliwych dla naszej sylwetki produktów (np. cukru), o tyle naszym dzieciom przychodzi to znacznie trudniej.

Dieta

Jest niezbędnym elementem procesu odchudzania. Zdrowa dieta nie powinna być tylko kaprysem na tydzień czy dwa – powinniśmy pamiętać o niej przez całe życie. Tylko z takim podejściem uda nam się zahamować zmiany, które są spowodowane procesem starzenia się oraz poprawić kondycję. Warto pamiętać, że to co i jak jemy przekłada się bezpośrednio na poziom naszej odporności, jak również odporności naszych dzieci. Niezwykle ważne jest utrzymanie normalnej masy ciała, dlatego że przekroczenie jej już o 10% negatywnie odbija się na zdrowiu. Z kolei przekroczenie jej o 20% sprzyja powstawaniu wielu poważnych chorób sercowo-naczyniowych i cukrzycy. Od czego zacząć, planując zdrowy jadłospis dla dziecka? Przede wszystkim od wprowadzenia zmian dla całej rodziny. Oto kilka porad dotyczących tego, jak przestrzegać programu zdrowego żywienia.

  • Urozmaicaj posiłki

Po raz kolejny podajesz do obiadu ryż, który ma wiele cennych właściwości odżywczych? Może się to szybko sprzykrzyć twojej rodzinie. Dbaj o to, by stale zaskakiwać swoje dzieci!

  • Żywność ekologiczna

Zadbaj o to, by w twojej lodówce jak najczęściej pojawiały się produkty z upraw ekologicznych.

  • Rób koktajle

Warzywa i owoce nie zawsze są tolerowane przez dzieci. Zdrowy koktajl będzie wtedy doskonałym rozwiązaniem. W Internecie możesz znaleźć wiele ciekawych przepisów, które pomogą ci stworzyć smaczne, kolorowe i zdrowe koktajle.

  • Unikajcie jedzenia fast foodów

Frytki, hamburgery czy kebaby zawierają ogromną ilość konserwantów, soli i polepszaczy smaku. Taki posiłek jest ubogi w minerały i witaminy, które są niezbędne do tego, aby nasze dziecko się zdrowo rozwijało. Poza tym to prawdziwa bomba kaloryczna, która zawiera przerażające ilości niezdrowego tłuszczu. Zjedzenie od czasu do czasu porcji frytek czy hot-doga nie powinno zaszkodzić, zwłaszcza jeżeli na co dzień dbamy o zdrową dietę dziecka. Więcej informacji o fast foodach możesz znaleźć na stronie: http://medintel.com.pl/fast-food-zakazujemy-czy-nie/.

  • Gotujcie razem

Zaangażuj dzieci do wspólnego gotowania. Niech to one zaproponują co chciałyby zjeść i z jakich produktów będziecie korzystać (pod warunkiem, że będą zdrowe).

  • Stwórzcie własny ogródek

Nie musisz mieć ogromnej działki, aby móc to zrobić. Wystarczy trochę kreatywności, kilka doniczek i parapet. Zwykłe, białe doniczki mogą zostać przyozdobione przez twoje pociechy. Poczucie, że miały wkład w to, jak wyglądają ozdoby na zioła czy warzywa sprawi, że chętniej będą po nie sięgać na co dzień.

  • Woda to podstawa

Napoje gazowane, które zawierają dużo cukru, zastąp wodą mineralną. W teorii wydaje się to łatwe, jednak przekonanie dziecka do picia wody już takie nie jest, zwłaszcza jeżeli nie było do tego przyzwyczajane od początku. Jeżeli nie toleruje ono naturalnego smaku wody, możemy wrzucić do szklanki kawałek cytryny lub pomarańczy.

Przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu zdrowej diety warto skonsultować się z dietetykiem, który pomoże opracować nam konkretny plan działania.  Fachową pomoc i opiekę możesz uzyskać w warszawskim Centrum Medycyny Dziecięcej Medintel.